Negen autoriteiten werken samen aan veilig meldproces voor klokkenluiders
Negen autoriteiten en inspecties hebben de handen ineengeslagen om het meldproces te verbeteren voor mensen die een misstand op het werk vermoeden. In de Wet bescherming klokkenluiders, die een jaar geleden in werking trad, zijn deze bevoegde autoriteiten aangewezen als extern meldkanaal voor klokkenluidersmeldingen.
Het samenwerkingsprotocol dat de partijen op 11 april jl. ondertekenden, heeft als doel om het melders makkelijker te maken een eventuele misstand veilig te kunnen melden. Het Huis voor Klokkenluiders heeft een centrale en rapporterende rol binnen het netwerk van autoriteiten.
De toenemende aandacht voor integere omgangsvormen en sociale veiligheid op de werkvloer draagt eraan bij dat steeds meer mensen zich durven uit te spreken over misstanden waar zij op of door hun werk tegenaan lopen. Wanneer zij hier een melding van willen maken, gebeurt dat vaak eerst intern, bijvoorbeeld via een vertrouwenspersoon of een integriteitscommissie. Als een melding niet juist wordt opgepakt of een melder liever direct extern meldt, kan hij daarvoor terecht bij een autoriteit die bevoegd is op het terrein van de melding.
In Nederland zijn daarvoor de Autoriteit Consument en Markt, de Autoriteit Financiële Markten, de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming, de Autoriteit Persoonsgegevens, De Nederlandsche Bank N.V., het Huis voor Klokkenluiders, de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en de Nederlandse Zorgautoriteit wettelijk aangewezen.